ליוצרי תוכן: 5 שלבים פרקטיים להכנת תכנית תוכן שנתית- ליישום מיידי
נהניתי לכתוב את הפוסט? השאלה הכי חשובה ביצירת תוכן!
התשוקה שלי ככותב בקעה ברגע שראיתי את השאלה. יוצרת שאני לא מכיר מתחבטת בשאלות שבשנים של מאמץ מצאתי להן תשובות. מצאתי את עצמי כותב את מה שאני אוצר בתוכי כבר שנים, מקוה שתיהנו, כי אני נהניתי.
השאלה היתה – בעיבוד קל – "אני כותבת תוכן, יש לי הרבה חומר, שני תחומי עניין עיקריים ושישה ערוצים בהם אני מפרסמת. איך אני הופכת את כל זה לתכנית תוכן?"
בלגן? בלגן! איך מסדרים?
בתשוקה:
"ממה שאני מכיר, הדבר הראשון שאת צריכה לעשות הוא לענות בצורה ברורה על השאלה המרכזית :
"מהי המטרה שלך לשנה הקרובה?", עדיפה מטרה לשנתיים.
השאלה היא לא מה המטרה שלך ככותבת תוכן, כי תוכן הוא הכלי בו את משתמשת ולא המהות של מה שאתה עושה, אלא מה המטרה העסקית שלך. גדולה או קטנה, זה לא ממש משנה, ברגע שיש לך מטרה מוגדרת, העוצמה שלך מנותבת אליה ותמצאי את עצמך הרבה יותר מכוונת וכתוצאה מכך אפקטיבית. זה נכון לכתיבה כמו גם לכתיבה שיווקית כמו גם לטיפוס מצוקים.
שימי לב שאני לא כותב "מטרות" אלא מטרה. אם יש לך יותר מאחת, סדרי אותן בסדר עדיפויות מ- 1 ועד כמה שיש לך, הייתי מגדיר מקסימום עוד שתיים, סך הכל מטרה ושתי מטרות תומכות.
כן, נדרש ממך לוותר על דברים שאת אוהבת, זה לא קל, אבל זה יקל עלייך ויגרום לך להרגיש מכוונת יותר, יפחית את ההתלבטויות וסך הכל יחסוך לך המון זמן.
באופן ריאלי, אם את מרגישה עוד לא בשלה לקבוע מטרה לשנתיים, אז לשנה.
לא פחות.
איך עושים את זה?
מה יכולה להיות מטרה?
מיצובית – אני רוצה להפוך למומחה בתחומי / שהלקוח יהפוך ל…
תדמיתית – אני רוצה שיכירו בכך שאני מומחה בתחומי/ שהלקוח….
מכירתית – אני רוצה למכור מוצרים/…
קידומית – אני רוצה לקדם את עצמי/…
שיתוף ידע – אני רוצה לשתף ידע בתחומי/….
נושאים טובים למטרה הם – מומחיות מסויימת, בידול עסקי, ידע מאפיין, מוניטין.
– המטרה צריכה לקבל הגדרות מספריות כדי שתדעי באיזו מידה עמדת בה,
למשל – אני רוצה שעוד 2000 איש יראו סרטון שלי בחצי השנה הקרובה
– ניתנת להשגה – אם אלה 2,000 או 2 מליון איש, יש כאן בחירה שקובעת מה אפשר ומה לא באמצעים שאת רוצה להשקיע
מדידה – שניתן למדוד אותה. אם את רוצה שיכירו אותך, הגדירי איך תדעי שיכירו אותך – יקליקו על קישור במייל שלך, יצפו בסרטון יוטיוב…
לא מצופה ממך לאהוב מספרים, אגב, לכל הסולדים, אלא להשתמש בהם כדי להרגיש יותר בנוח.
אם זה לא גורם לך להרגיש יותר בנוח, מצאי את השיטות שלך. מקוה שיש כאלה, אני לפעמים הולך באופן יותר אינטואיטיבי, לא יודע אם זה מומלץ.
הגדרת קהלי יעד
לפי מה שתיארת יש לך מראש שתי מטרות גדולות – שני סוגי קהלים.
אם הייתי יודע שאת יכולה, הייתי מציע לך להתמקד בקהל אחד, לרוב זה הדבר הנכון.
מכיוון שאני לא מכיר את העסק שלך ואת הפעילות, אין לי כאן אמירה מושכלת מלבד זו שהגיונית, לכן ההמלצה שלי היא או לבחור קהל אחד, או להחליט איזה קהל הוא עיקרי ואיזה משני.
כלומר התוכן שלך יכוון קודם כל לקהל הראשון ואם מסתדר, אז גם לשני, ולא ההיפך. חשוב שלא תהפכי את הסדר בטעות, במהלך יצירת התוכן. את זה תרצי להזכיר לעצמך חדשות לבקרים.
הייתי כותב את זה על חתיכת נייר ושם מול העיניים שלי, שהנייר הזה יהיה שם כל יום, כל היום, ויהפוך למצפן המקצועי הכי טוב שלי.
גם אצלך, כמו אצלי ואצל עוד הרבה ואולי כל כותבי התוכן, יש רצון גדול לעשות, לכתוב, לייצר, והוא מתנגש עם הרצון לתכנן. זה תהליך לימודי לא פשוט אבל הכרחי לתעדף את המטרות השונות שלך, כדי שהכיוון שלך יהיה מוגדר. ככל שהוא יהיה מוגדר טוב יותר, העוצמה שלך כיוצרת תוכן תהיה חזקה יותר. ולהיפך, ככל שהפיזור גדל קשה יותר להשפיע.
פינת ההשכלה: אילו קהלים יכולים להיות?
כדאי מאוד להגדיר מי הלקוחות הרצויים, תוכלי למצוא כאן 27 פלחים שונים של לשיווק ברשימת התפוצה, מעבר לזה, הכיוון שלך יכול להיות לפי הגדרה גילאית/גאוגרפית/לפי הכנסה…B2B, B2C, לקוחות קיימים, שותפים עסקיים, קולגות,
חלוקה לשלבים
אחרי שיש לך מטרה גדולה, את מפרקת אותה לשלבים, רצוי 12, אחד לכל חודש בשנה. השנה שלך יכולה להתחיל בתחילת החודש הקרוב, בתחילת השנה האזרחית, העברית, או גם מחר, מתי שאת רוצה לעבור לעבוד מסודר ואפקטיבי יותר.
אם לא נוח לך לחלק בתור התחלה ל-12, חלקי בהתחלה ל-4 וחלקי כל רבעון כזה לשלוש. בסופו של דבר את רוצה לדעת לאן את מכוונת כל חודש.
משם את מחלקת למטרות שבועיות ואז למשימות יומיות.
חלוקה לערוצי תוכן
לגבי החלוקה לערוצי התוכן שלך:
– רשימת תפוצה
– יוטיוב
– ווטסאפ
– טלגרם
– פייסבוק
– אינסטגרם
האמירה שלך היא יחסית כללית- יש לכך כמה ערוצי תוכן, וניכר שאין תעדוף. את שמחה בעשיה שלך, וההנחה שלי היא שאת מרגישה קצת מפוזרת. הכל בסדר, זה ממש בסדר, עכשיו הזמן לטפל בזה ולהביא את עצמך למצב של מיקוד גבוה.
כאן יש כמה דרכים לבחור במה להשתמש וכמה.
קודם כל – וזה ממש לפני הכל – ממה את יותר נהנית? אמרי את זה לעצמך צלול וברור.
את ההנאה שלך הייתי שם במקום הראשון, כי את הולכת לעשות את זה גם יותר ממה שעשית עד כה, ואת רוצה להיות עם משמעת פנימית לזה, ולכך נדרשת תשוקה.
לקום בבוקר ולדעת שאת "צריכה" לצלם סרטונים ליוטיוב לעומת "רוצה, מלאה בתשוקה" לצלם אותם, זה מה שמאפשר לעשות או מונע לעשות.
המינון הנכון
לכן המינון של יצירת התוכן שלך, תעשי יותר מה שאת יותר אוהבת, לא מה שלכאורה יותר משפיע.
גם כאן, הייתי מתעדף – באיזה ערוץ את רוצה להשקיע הכי הרבה, ולדרג מ 1-6 את 6 הערוצים האלה.
כדי לעשות תכנית תוכן את לוקחת נאמר את רשימות התפוצה ואומרת – אוקיי, בספטמבר – החודש הבא שמתחיל – אחרי שאני יודעת מה אני רוצה שיקרה בכל החודש, בכל שבוע, בכל יום, איזה מייל אני רוצה לעשות בכל יום? אילו סדרות מיילים אני רוצה לשלוח? מה הן יכילו?….
אם התשובה שלך היא למשל – אני רוצה להוציא מייל לרשימת התפוצה פעמיים בשבוע ולהוציא תוכן כלשהו כל יום, את קובעת באילו ימים בשבוע את מוציאה דיוורים לתפוצה ואילו, בהתאם לתכנית שלך. בשאר הימים, לפי התעדוף, באילו ערוצי תוכן אחרים את משתמשת: אם סדר העדיפות שלך הוא
1. רשימת תפוצה
2. יוטיוב
3. ווטסאפ
4. טלגרם
…..
פעמיים בשבוע הוציאי דיוורים באימייל מרקטינג לרשימת התפוצה, פעמיים סרטונים, פעמיים ווטסאפ ופעם טלגרם.
זה כפי שכתבתי, אם את רוצה להוציא תוכן כל יום.
באופן טבעי, לאחר שתהיה לך תכנית מפורטת, ומספיק לפרט לרמה שבועית, עם המילוי שלה בתכנים יעלו לך מליון רעיונות לתכנים רלוונטיים יותר ועוד יותר, כתבי אותם בצד, והם ישמשו אותך, אם לא עכשיו אז ליותר מאוחר, ובכל מקרה יתנו לך את השקט המחשבתי של "נפטרתי מזה, אני לא צריכה לזכור את זה עכשיו" ולהרגיש שהראש נקי.
תראי גם שלחלק מהמטרות שלך יתאימו סוגי תוכן מסוימים –
ממים, פוסטים, סרטונים, תמונות, מצגות, לינקים למאמרים, קבצי PDF, אינפוגרפיקה, ניתוח, הבעת דעה…
טכנית, איך לעשות את זה? לנהל את הפרויקט הזה כמו שאת מנהלת דיוור לרשימת התפוצה, כתיבת פוסטים בסושיאל, מסרים בווצאפ וטלגרם…
לפתוח אקסל ולכתוב – טורי מועדים ותאריכים, שורות נושאים…
את יכולה להשתמש במגוון סוגי כתיבה:
סגנון כתיבה משכנע – כתיבה שיווקית
המטרה העיקרית של כתיבה משכנעת היא לשכנע. בדומה לסגנון כתיבה מידעי, בכתיבה שיווקית משתמשים בטריגרים פסיכולוגיים שגורמים לה להיות אפקטיבית לכיוון של שיווק ומכירה. ככל שתקראי יותר מיילים, בהם הכתיבה השיווקית תופסת את חלק הארי של הנפח, בין אם אלה מיילים בודדים או סדרות שיווק באימייל
סגנון כתיבה סיפורי
בכל דבר שאת כותבת סיפור יכול לעזור לך, אני לא מכיר משהו שלא. אבל לפעמים תרצי לבחור במודע בסגנון שיותר מבליט את הסיפור, ולפעמים פחות.
סגנון כתיבה אישי
בעל ביטוי יותר ייחודי ואישי – עם מילים שלך, ביטויים שאת אוהבת, יותר לקהל שמכיר ואוהב אותה. אופייני לכתיבת טור אישי, פוסטי בערוצים אישיים – פייס פרטי, אינסטגרם…
כתיבה עיתונאית
בסגנון שרואים בכתבות השער של וואללה ו- ynet – כותרות יותר פופוליסטיות, הארץ – מקור לכתיבה עיתונאית יחסית איכותית, מקור ראשון – דוגמאות טובות לכתיבה המכוונת לקהל דתי. יותר כשאת צריכה לשדר משהו יותר פורמלי, כשאת צריכה לכתוב כתבה עיתונאית.
כתיבה יוצרת
לפעמים מה שתרצי זה להביע את עצמך. זה לא רק לגיטימי, אלא ימשוך אליך אנשים שמרגישים איתך בנוח.
…
חשוב שתזכרי כל פעם מה את רוצה לעשות באותה שנה, באותו רבעון, באותו חודש, באותו שבוע, כדי שתוכלי לבדוק האם התוכן שלך רלוונטי.
מה שיהפוך אותך לכותבת מעולה, שרוצים לשלם לה לא מעט, הוא להבנתי, יותר מהכל, משמעת פנימית, מצרך נדיר ואפשרי להשגה.
אישית, כדי להשיג אותו אני מתרגל מדיטציה בין פעם לעשר ביום (שיטת OMM One Minute Meditation – מדיטציה של דקה אחת שאפשר לעשות בכל רגע ביום ומחוללת פלאים), פעילות גופנית גם כשלא בא לי, ו… טוב, לזה אני מתאמן אצל פטריציו פאולטי כבר תקופה לא קצרה.
הכי קשה והכי חשוב – קחי זמן לתכנון, נאמר שבועיים. את לא צריכה לעצור את ייצור החומר, אלא להחליט על כיוון ברור.
ולגבי התוכן שכבר יצרת, כל דבר שעשית הוא מעולה, ומכוון אותך להמשך.
ואסיים בקלישאת הקלישאות, שתמיד מכוונת נכון – בהצלחה!
או בהכפלה: בהצלחה גדולה!"